تعریف برند

برند مجموعه ای است از نام، طرح نماد یا نمانام که می تواند متعلق به یک شخصیت حقیقی یا حقوقی مانند فرد یا شرکت باشد و کل ویژگی های ذهنی و جسمی است که با یک سرویس و خدمت یا یک کالا و شخصیت یا یک نهاد و جنبش گره خورده است.

هر آنچه در یک سازمان تحت عنوان نام برند قرار می گیرد از جمله فرآیندها، آداب و رفتار و ادبیات جاری در سازمان و خروجی های محتوایی و اجرایی بایستی سیاستهای کلان و استراتژی برند را دنبال نمایند. مواردی همچون رنگ سازمانی، اسناد بصری و هویتی، قواعد و دستور کار در هر محدوده ای از فضاها که برند با محیط در تماس قرار دارد، زیر نظر هویت برند شکل می گیرد.

فعالیت های برندسازی ممکن است در راستای خلق برند جدید و یا اصلاح برند شکل گرفته شده باشد، و به این منظور یک آژانس تبلیغاتی مثل کانون تبلیغات مات با داشتن دانش نوین، درکی عمیق و با تکیه بر تجارب خود به طراحی استراتژی های مورد نیاز برای برندینگ هر کالا یا خدمتی می پردازد.

ادراک مرحله ای است که از طریق روش‏های تحقیقات بازار در راستای شفاف‏سازی صورت‏مسئله و اهداف برند، پیدا کردن درک صحیحی از وضعیت بازار، شناخت دقیق مخاطبان از منظر نیازسنجی، سبک زندگی، عادات رسانه‌‏ای و در نتیجه خلق ارزش‏هایی برای برند و کسب و کار آن، به دست می آید.

طراحی استراتژی برند به فعالیت هایی گفته می شود که شامل درک اهمیت طول عمر برندها به شیوه‌ه‏ای هدفمند و استوار و به کارگیری مسیری مشخص جهت پیش‏برد امور از طریق بستری صحیح و انشعاب آنها در بخش‏‌های مختلف جهت محقق کردن اهداف برند و کسب موفقیت چشمگیر در کسب و کار مربوطه، باشد و به این منظور اقداماتی در راستای بسط برند، معماری برند، نام‏گذاری، تعامل اجتماعی(تدوین استراتژی در راستای برقراری ارتباط عمیق و گسترده با مخاطبان از طریق بهره‏‌مندی از پتانسیل ‏های رسانه ها و شبکه های اجتماعی) و حتی اقداماتی جدید تحت عنوان شهروندی سازمانی “Corporate Citizenship” نیز صورت می گیرد که به معنای این است که سازمان مورد نظر چه ارزش‏ افزوده و یا چه نکات مثبتی در داخل و خارج از کشور ایجاد می‏کند.

و در نهایت به بخش تجربه می رسیم که به واسطه ابزار مختلفی از قبیل خلاقیت و ایده‌‏پردازی، تولید محتوا، هویت بصری و کلامی، پیام، تجربه کاربر و محیط، تجربه ای دوست داشتنی و خوب و متمایز از برند در ذهن مخاطب به یادگار می گذاریم، یکی از مهمترین این مفاهیم بخش مربوط به هویت بصری و کلامی است که تحت عنوان CI آن را می شناسیم و مفهوم آن اینگونه خلاصه می شود: خلق قوانین برند جهت حضور در رسانه‏‌های مختلف در راستای ایجاد هویتی متمایز، به یادماندنی و چشمگیر در بازار که در نهایت منجر شود به برقراری ارتباطی نافذ با مخاطبان برند می‏شود.

پوپک علاوه بر بهره‌‏مندی از نیروهای کارآمد، در نظر داشتن وضعیت بازار ایران در حوزه برندینگ و بسیاری از عوامل تاثیرگذار دیگر، تمرکز ویژه‏ای بر مقوله استراتژیک مدیریت برند دارد تا بدین طریق معنای واقعی پروژه‏‌‎های برندینگ را محقق نماید. با در نظر گرفتن این نکته که مقوله انتخاب و تدوین استراتژی برندها امری مهم وکاملا تاثیرگذار در سرنوشت یک برند است لازم به ذکر است که، اهمیت مدیریت برند فراتر از ابعاد مختلف برندینگ بوده چراکه مدیریت برند همانند یک پل بین اهداف سازمان و استراتژی برند عمل می‏کند که در صورت وجود مدیریت برند به نحو شایسته می‏توان برندی سرآمد و موفق را به ثمر رسانید.

ابزارهایی نظیر هزینه، زمان و برنامه در راستای فرآیندهای برندینگ در نظر گرفته می شوند تا در نهایت خروجی هایی از آنها کسب شود که به ارتقا سطح کیفی برندها کمک کند، مات نیز با درکی عمیق از دانش برندینگ و تجربه های عملی موفق و با بهره‌‏مندی از نیروهای متخصص در بخش‌‏های مربوطه توانسته به صورت متمرکز و اصولی بخش‌‏های مختلف برندینگ را به شیوه‌ه‏ای صحیح و اصولی برای مشتریان خود پیش ببرد.